amandas-smycken

Alla inlägg den 23 juli 2009

Av Amanda - 23 juli 2009 10:31

Nu är jag hemma i ett mulet Sverige, och för första gången på en hel vecka så fryser jag, lite lätt.


I Turkiet var det strålande solsken och klarblå himmel vartenda dag. Faktiskt (inte får att klaga) var det nästan FÖÖR varmt. Jag brukar alltid vara den som ligger i solen och har det bra, men den här semestern blev det mer solande under ett parasoll än under bar himmel. Egentligen gjorde inte det så mycket, i och med att solen ändå tog rätt så bra genom parasollet. :)


Varje morgon fick vi en helt fantastisk frukostbuff´e. Där fanns plättar och nybakat bröd, frukt och en hel hög med pålägg. Dessutom fick vi ta så mycket mat vi ville - helt perfekt!

Vi serverades även en otroligt god kvällsbuffé varje kväll. I den ingick ett stort salladsbord, flera olika varmrätter (som var olika för varje dag som gick), ett bord med frukter och hur mycket efterrätt vi ville!

Efterrätten var däremot godast de första två dagarna, sedan orkade vi inte lika mycket av sötsakerna och åt då mer frukt istället. :)


På kvällarna, när det var mörkare men dock inte så mycket svalare, var vi ute på stan och shoppade. Jag köpte en blommig väska, en fotlänk och tre sjalar - en till min mamma.

Riktiga turister som vi ju var, så prutade vi ner priset en hel del vilket försäljarna troligen inte förlorade någonting på ändå.


Vårt 4-stjärniga hotell låg som i "två delar". En del med en stor pool - där bodde vi, och en del på andra sidan av vägen - strandsidan med havet och restaurangen. Vi spenderade ungefär lika mycket tid vid havet som vid poolen, men tyvärr kände vi ingen större skillnad i temperatur och luftfuktighet vid havet i jämförelse med luften vid poolen, vilket vi hade hoppats på. Vi trodde att det skulle ha fläktat mer än det gjorde vid havet, men vi stod ut och klarade oss igenom veckan ändå! Någon större nöd gick det inte på oss precis.


Självklart ville vi göra någon form av utflykt på vår semester i Turkiet. Vi hade hört talas om "kleopatra-stranden", vilken skulle vara en fin strand med fint vatten, ja väldigt populär helt enkelt.

Jag, som inte är något stort fan av hav och saltvatten, blev glatt överraskad när vi kom fram till den fina stranden. Den skiljde sig verkligen mot stranden hemma vid vårt hotell Panorama, i Alanya. Gisses vad fin stranden var, och vattnet - ojoj, så klart och fint vatten, inte alls svårt att tycka om. :)


Trots att det var varmt och skönt i solen, var det också skönt att komma hem till Sverige igen. Det tror jag att vi alla (jag, gustav, rebecka och martin) var överens om. Vi hade väldigt trevligt på vår resa, men det tar på krafterna, tro det eller ej.


I en hel vecka höll jag mig från mina pärlor och min smyckestillverkning. En hel vecka, det är nog rekord för mig.

Däremot tog det inte många minuter efter det att jag kom hem till Drömminge igen igår em/kväll, innan jag satte igång med att pyssla med mina pärlor igen. Jag gjorde ett armband till min mamma, med svarta stenar som jag plockade på den fina stranden. Hon blev jätteglad :)

Skall försöka lägga upp en bild på det armbandet så fort som möjligt.


Ha det bra

/ Amanda, Amandas Smycken


Observera mitt fina halsband. Det är den lilla "ängeln" med vitt hår, som jag visade i inlägget "nytt fint, och snart flgplan :)".





Ovido - Quiz & Flashcards